Üvegtestek fénytörésben – Szeredi Sára felülvilágítói


Van abban valami biomorf, ahogy Szeredi Sára felülvilágító testei megjelennek, „elszaporodnak” a falon. Az üvegbuborékok egyelőre anyagkísérletek, prototípusok és látványtervek formájában léteznek, amikkel a MOME Tárgyalkotó képzésének téli prezentációin találkozhattunk először. A szervesség érzetét keltő formanyelvi választások mellett sajátossága a koncepciónak, hogy az építészeti tér és a tárgytervezés együtthatásában foglalkozik a fény kérdésével.


Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Render
Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Render

Szeredi Sára felülvilágítóit a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tavaly átadott campusán helyezi el. A Base és a Master épületeket összekötő folyosót választotta helyszínnek, amit indokol, hogy a 3h Építésziroda által tervezett tér plafonnyílásai eleve feszültséget teremtenek kint és bent, természetes és mesterséges fény között. Az üvegbuborékok tulajdonképpen a fentről érkező napfényt vezetik tovább, csatornázzák be a földalatti folyosó terébe.

„Az elemek szimbolizálják az egyéneket, akik kiáramolnak az egyetem falai közül, magukkal hordozva a tudást, amit elsajátítottak. Az individuumok sokasága az egyetem hallgatói, oktatói, dolgozói, akik egymás szemében tükrözik vissza saját magukat, ahogyan az üvegen is lágyan visszatükröződnek a térben elhelyezkedő elemek” – tárta fel a koncepció szimbolikáját a tervező.

Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Render

A terv formavilágát különböző magasságú és szélességű félgömbök határozzák meg, amelyek egyenletlenül, esetlegesnek tűnő elrendezésben lepik el az épület nyílásait. Sajátos „üvegszaporulattal” van dolgunk, ami a letisztult minimalizmus és az organikus burjánzás között ragadható meg.

A koncepció egyik központi kérdése a szín. A tervezést színelméletekkel, színarányokkal kapcsolatos kutatás előzte meg. Sára eleinte piros, sárga és kék síküveggel kísérletezett; ezeket egymás takarásában helyezte el úgy, hogy átfedéseik között komplementer színeik is megmutatkozzanak, és ezzel ellensúlyozzák a folyosót jellemző szürke tónusokat.

Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Render
Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Render
Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Hangulati vázlatok
Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Tervvariációk
Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Hangulati vázlatok
Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Vázlat
Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Render
Szeredi Sára | Felülvilágító tervezés | Üvegtervezés BA3 | Render

// /

A tervek Borkovics Péter „Felülvilágító tervezés” kurzusán születtek a MOME Tárgyalkotás BA szakán.

Szerző: designisso