Rácmolnár Milán: Recurrence


Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Rácmolnár Milán diplomamunkája a kollektív látás, a „hibás fotográfia” és az újragondolt képek aktuális témáit és jelenségeit járja körbe a Fővárosi Állatkertben készített fotósorozata segítségével. A helyszínválasztás érdekessége a benne rejlő feszültség, a számos egymásnak feszülő ellentétes jelenség meglétében rejlik: az eredetileg oktatási célzattal, messzi tájak élőlényeit bemutató terület egy abszolút természetellenes elv szerint, mesterségesen jött létre.

“A látogató, még ha tudatában is van annak, hogy ez nem a valóság, rosszul “tanul” meg bizonyos dolgokat. Hasonlóképpen egy elrontott mobilfotóhoz, amit alapvetően hitelesként kezelünk, hiszen “nem lehet Photoshopolni.”

Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

A műsziklák, festett hátterek és a nézői élményt kiszolgáló megoldások (pl. halak vertikális megjelenítése) mind egy összetett és jól megkomponált illúzió részei. Az állatok természetes életterei ezáltal csúsztatva, módosítva jelennek meg, egy újragondolt környezetben kénytelenek leélni életük hátralévő részét. A hitelesség itt fontos kulcsszó, mivel a mesterségesen komponált látványok párhuzamba hozhatóak a Photoshop-on átesett képekkel; hasonló, igen aktuális problémákat feszeget a két jelenség. Mindezekkel szemben az állatkert mégis egy olyan helyszín, ahová kikapcsolódni, szórakozni járunk a gyerekekkel, hogy azok megismerjenek addig nem látott élőlényeket – igaz, hamis kontextusban.

„Képeim elkészítését fél éve kezdtem, általában heti háromszor jártam az állatkertben. Fejben lejátszottam, hogy körülbelül milyen látványokra van szükségem ahhoz, hogy ezt a kettősséget, az illúzió és a valóság közötti vékony határmezsgyét láttatni tudjam.”

Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

A sorozat egyes darabjainak legnagyobb rejtélye az, hogy a néző képtelen eldönteni az utómunka meglétét. Milán pont ebbe a csőbe akarja belehúzni azokat, akik a képeket nézik, mivel nem lehet tudni, mit keresünk, mik a fotók valódi és hamis részletei. Ezzel a tulajdonsággal a nézői aktivitást és a képekkel kapcsolatos fenntartásokat is növeli. Mivel mindegyik kép visszautal a teljes sorozat tematikájára, a képek egyenkénti vizsgálata is közelebb enged minket a kiindulási pontul szolgáló témakörökhöz – ez a tulajdonság sorozat egyik hatalmas előnyét képzi.

„Az elkészült képeken ezután klasszikus retusálási hibákat rejtettem el, például apró ismétlődéseket, vagy a valóságban létrejött furcsa látványokat erősítettem fel. Néhol nem nyúltam hozzá utólag a képhez, hiszen az tökéletesen beleillett a sorozatba, kvázi nyersen is.”

Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Rácmolnár Milán | Recurrence | MOME Fotográfia Tanszék | Diploma 2016 | © Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

 

GALÉRIA

// /

Rácmolnár Milán BEHANCE |WEBSITE

Untsch Kata írása