

Koncepció és megvalósítás – Pécsi 25
Az idén 25 éves Pécsi József fotográfiai ösztöndíj eddig több mint száz, önállóan dolgozó fotóművész pályakezdését és szakmai fejlődését támogatta. A Capa Központ aktuális tárlata az ösztöndíj teljes történetén átívelő szelekciót mutat be, huszonöt máig aktív alkotó fotósorozatán keresztül.
Az ösztöndíj és az értékelési szempont sajátossága, hogy a fiatal fotográfusok egy olyan művészeti programmal pályázhatnak, ami rendezőelve lesz a pályázat megnyerése után elkészülő fotósorozataiknak.

Barakonyi Szabolcs | Pécsi 25. | Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ | kép forrása: capacenter.hu
Bár a pályázati kiírásban semmilyen irányelv nem szerepel a koncepciók jellegére, stílusára vonatkozóan, feltűnő egybeesés, hogy a sorozatok többsége nyomasztó, a magyar társadalom perifériáját bemutató képeket jelenít meg: Barakonyi Szabolcs mirelit furgonos vidéki körképe, Hermann Ildi nyaraló projektje, Kovalovszky Dániel csepeli emlékportréi vagy Stiller Ákos tanyavilág fotói mind a szociális margóról tudósítanak.
Sajnos nem lehet nem észrevenni, hogy a kifejezetten erős koncepciókhoz rendre gyengébb kivitelezés párosul: sokszor úgy éreztem, hogy a művészek több energiát fektettek a tematika kidolgozásába, mint maguknak a műveknek a megalkotásába. A végeredmény sok esetben teljesen elkanyarodott az eredeti ötlettől; a munkák gyakran csak a mellettük olvasható ismertetőkkel együtt értelmezhetőek.

Szombat Éva | Boldogság | Pécsi 25. | Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ | kép forrása: capacenter.hu
Magával ragadott viszont a vizuális irónia, a giccs formanyelve Szombat Éva Boldogság című munkájában, Pályi Zsófia Balaton, a magyar tenger sorozata, amely ugyanúgy a magyar valóság témájával dolgozik, de egy különleges látványvilággal teszi ezt. Egyedi íz Barcza Gergely Színkör dia montázsa, amely egyetlen kompozícióban összesíti a sorozat lényegét; több ezer kidobásra ítélt diakeretet felhasználva hoz létre egy képet.
A kiállítás szűk metszetét adja a 25 év alatt született műveknek, így az ösztöndíjas alkotások egészéről nem alkothatunk teljes képet. A tárlat érdeme, hogy felkelti az érdeklődést a pályázatban résztvevő művészek munkái iránt, amiket az évfordulóra készült archívumnak köszönhetően a Capa Központ oldalán meg is tekinthetünk.
GALÉRIA
- Barakonyi Szabolcs | Pécsi 25. | Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ | kép forrása: capacenter.hu
- Kovalovszky Dániel | Pécsi 25. | Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ | kép forrása: capacenter.hu
- Stiller Ákos | Pécsi 25. | Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ | kép forrása: capacenter.hu
- Barcza Gergely | Színkör | Pécsi 25. | Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ | kép forrása: capacenter.hu
- Szombat Éva | Boldogság | Pécsi 25. | Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ | kép forrása: capacenter.hu
- Pályi Zsófia | Balaton, a magyar tenger | Pécsi 25. | Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ | kép forrása: capacenter.huMagyar tenger, 2013.
// /
A kiállítás a Capa Központban (Budapest, Nagymező u. 8) január 8-ig látogatható.
Kalmár Lilla írása