„Radikális és újító vizuális megfogalmazásokra számíthatnak tőlünk.”
Interjú a Design Hét arculatát tervező de_form stúdióval
Aki Budapesten jár-kel, október közeledtével egyre sűrűbben tapasztalhatja meg, milyen erővel képes magára vonzani a tekintetet az óriási képi forgatagban valami, ami kilóg a tömegből: például egy végletesen egyszerű fekete-fehér terülőminta és egy Warm Red robbanás keveredése egy-egy plakáton, programfüzeten.
Az idei Design Hét reklámjai és szóróanyaga akkor is megragadják a tekintetet, ha mondjuk feltett szándékunk lenne nem tudni, hogy közeleg az esemény. Az üdítő vizuális arculcsapásokért a de_form stúdió, Demeczky Nóra és Déri Enikő a felelősek, akiktől megtudtuk, hogy nem kell zavarba jönni, ha elsőre nem másra, mint egy rajtzászlóra asszociáltunk az arculat láttán: mindenki ezt akarta tőlünk.
Hogyan jellemeznétek röviden a Design Hét 2017 arculatát?
Mivel új csapat dolgozik az idei arculaton, ezért mindenképp más, mint az eddigiek. Az arculati elemünk egyszerűsége miatt funkcionális, de emellett rendkívül figyelemfelkeltő.
Mennyiben kaptatok szabad kezet az arculat kialakításakor?
Teljesen szabad kezet kaptuk Osvárt Judittól, a Design Hét projektvezetőjétől, azonban voltak kötelező elemek, amiket figyelembe kellett vennünk a tervezéskor. A Design Hét két állandó arculati elemmel rendelkezik: az egyik a logó, a másik a Pantone Warm Red szín, amit két éve használnak arculati színként. Emellé jön minden évben az aktuális téma (pl. Átvitt értelem – 2014, Home Sweet Home – 2015, Design Anatomy – 2016), melyre a grafikusnak lehetősége van az adott évben reflektálni. Ez évről-évre változatosságot és szabadságot ad a tervezőnek.
Milyen szempontoknak szerettetek volna eleget tenni a tervezésekor?
Az arculat különböző részeinél más-más szempontok kerültek előtérbe. A Design Map és a programfüzet esetében mindenképp fontos volt, hogy egy jól használható, egyszerű grafikai rendszert hozzunk létre. Az online és offline kommunikációs felületeken talán a legfontosabb szempont volt az információátadás mellett, hogy kellően látványosak, figyelemfelkeltők legyenek. Olyan vizuális elemet kerestünk, ami mindkét szempontnak megfelelt.
Szempont volt-e az, hogy a Design Hét eddigi vizuális identitásának szerves kontinuitása legyen az idei, vagy inkább szakítani szerettetek volna a hagyományokkal?
Ha visszatekintünk a Design Hét múltjára, megfigyelhető, hogy az esemény vizuális identitása évről évre bontakozott ki. Alapját máig a Stalker stúdió által tervezett logó és a Tábori Simon José által használt Warm Red szín adja. Az elmúlt évek témáit mindkét tervező évről-évre a hozzá legközelebb álló eszközökkel hozta vizuális formába. Úgy gondoljuk, ez a fajta mozgástér változatos grafikai megoldásokra ad lehetőséget.
Meglátásunk szerint a megújulás Josénak is szempont volt minden évben. Új ötleteket, vizuális játékokat vitt az Design Hét arculatába, reagálva az aktuális évek fókusztémáira. Mi is folytattuk ezt a hagyományt, a saját vizuális megfogalmazásunkban.
A projektről elmondható, hogy az erős, tiszta, kontrasztos színeken, fekete-fehéreken, a gridrendszerre épülő patterneken és a betűkön kívül minimális további grafikai elem jellemzi. Milyen motivációból maradtatok az olyan mértékű egyszerűségnél, amit nem sokan mernének megjátszani?
Az idei év témája a START, arra a lehetőségre kíván reflektálni, hogy „Egy jó rajt hosszú időre meghatározhatja az erőviszonyokat, sőt: akár a versenyt is eldöntheti – nemcsak a sportban, hanem az élet bármely területén. A Design Hét ebben a folyamatban kíván katalizátor lenni.” (Osvárt Judit, projektvezető)
Ezekből a gondolatokból kiindulva döntöttük el, hogy a sportban használt rajt zászlót szeretnénk az arculati rendszerünk alapjává tenni. A pepita zászló a rajt után megtett út és az elért eredmény jelképe. Emellett a designerek által használt programok artboardjára is enged asszociálni.
A minta, a szín és a logó megfelelő arányokkal és léptékkel használva tökéletesen tudnak együtt működni, nem éreztük szükségét bármilyen más grafikai elem integrálásának.
Hogyan nyilvánul meg a megrendelői munkáitokban az autonóm tervezői gondolkodás?
Általánosságban jellemző, hogy egyszerű, de erőteljes koncepciókat szintén egyszerű, de erőteljes látvánnyal párosítva igyekszünk megvalósítani, minden esetben az aktuális feladathoz alkalmazkodva. Akik megkeresnek minket, legtöbb esetben tudják, hogy valamilyen radikális, újító vizuális megfogalmazásra számíthatnak tőlünk.
Mi a kettőtök munkamódszere? Mesélnétek egy kicsit a kreatív alkotói folyamatról (esetleg a Design Hét-arculat kialakításának esetén keresztül)? Hogyan dolgoztok együtt, hogyan egészítitek ki egymást?
A munka kezdetekor sokat beszélgetünk az adott témáról, igyekszünk elmélyedni benne, keresni azokat az aspektusokat, amik vizuálisan utalhatnak rá, azt egyszerűen és erőteljesen képesek megfogalmazni. Keressük az okos megoldásokat. Az ötlet nem mindig az asztalnál ülve jön, de mindenképp egy közös eszmecsere által születik meg. A részfeladatokat később természetesen felosztjuk egymás között, de minden átjárható, a legtöbb döntést együtt hozzuk meg, az egész folyamat végig közösen kontrolált. A közös munka által két szem, két agy dolgozik egyszerre, és mivel nem feltétlen ugyanabban vagyunk jók, a projekt még több szempontból válik átgondolttá.
A munkakapcsolatotok során milyen irányba változik a kooperációtok?
Már az első közös projektünk során bebizonyosodott, hogy nagyon különböző személyiségek vagyunk. Lehet, hogy épp emiatt, de nagyon hatékonyan, eredményesen és harmonikusan tudunk egymással dolgozni. Rengeteg időt töltünk együtt, emiatt az ízlésünk és személyiségünk is egymáshoz csiszolódott. Ami a legfontosabb talán, hogy egy ilyen szoros együttműködés által a személyes egód is kezd eltűnni, és helyére lép egy kollektív érték, amit közösen tudtok építeni, képviselni.
Éltek meg együtt kudarcélményeket?
Volt már rá példa. Ez is hozzátartozik a fejlődéshez.
A Design Hét-projekt megközelítése különbözött-e bármiben az eddigi projektektől, vagy az általában alkalmazott módszertől?
Minden projektnél ugyanazt a tervezési módszert követjük, itt sem volt másképp. Viszont a projekt mind léptékében, mind időtartamában az egyik legnagyobbnak számít az eddigi munkáinkhoz képest.
Szereplőkként, résztvevőkként, és mostantól tervezőgrafikus munkatársakként is ismeretesek vagytok a budapesti Design Héttel. Hogyan látjátok az eseményt azóta, mióta követitek, mostanáig? Hogyan változik Budapest design szcénája?
A budapesti design szcéna folyamatosan változik, növekszik. Ez a vállalkozó kedvű friss diplomásoknak is köszönhető, de főleg annak, hogy egyre nagyobb rá az igény is. Pontosan ismerjük a statisztikákat, és elmondható, hogy évről-évre nagyobb az érdeklődés mind programszervezés, mind a látogatók tekintetében.
Mi a de_form következő projektje?
A Design Héttel kapcsolatos munkáink várhatóan október végéig tartanak majd. Hamarosan elkezdjük a Philosophy magazin következő számának tervezését, illetve fut még egy nagy projekt a Néprajzi Múzeum kutatócsapatával, a munkájukat összegyűjtő weboldal és könyv tervezésén dolgozunk. A 16. Velencei Építészeti Biennálé pályázatát a Studio Nomad és a Kultúrgorilla nyerte, akik minket kértek fel a magyar pavilon grafikai arculatának kialakítására.
GALÉRIA
// /
de_form WEB
Design Hét Budapest 2017 WEB
Hegedűs Eszter interjúja