Hordható névjegyek a MOME kifutóján

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem idén is megrendezte divatbemutatóját, amelyen a Textiltervező Tanszék hallgatói közönség elé tárhatták diplomakollekciójukat. A MOME Fashion & Textile Degree Show keretében 16 öltözéktervező BA és 4 divat- és textiltervező MA hallgató mutatta be alkotásait. Az egyetem új kampuszán megrendezett estet – ahogy az már hagyománnyá vált – ismét egy alumni hallgató, Daubner Anna legújabb őszi-téli kollekciója nyitotta meg.

A szakmai és külső érdeklődők felé egyaránt nyitott show minden évben lehetőséget nyújt a tervezőknek, hogy öltözékeik révén reflektálhassanak olyan társadalmi kérdésekre, mint a tradíciók és a modern kor találkozása, a fenntarthatóság, vagy a genderelmélet a divat világában. A különböző személyes inspirációkból merítő munkák nem csupán egy feladat megoldásai voltak, hanem a hallgatók saját első, szakmában letett névjegyei is egyben.

A magas színvonalon prezentállt kollekciók mindegyike tükrözte készítőjének érdeklődési körét és egyéniségét. Ezek közül válogattunk.

Szabó Korinna öltözékeinek játékos komplementerszínei négyzetmintákba rendezve elevenítik meg egy gyerekszoba képét, azt az önfeledt kort, ahol a színek és formák mind a kreativitás rendelkezésére állnak. A játékosság mellett helyet kap a humor is, a monumentális pufidzseki és a hosszított ujjak teljesen beburkolják a testet, akárcsak egy szülei ruháját próbálgató gyermeket. Ez a kísérletező, önfelfedező attitűd pedig tökéletesen ráillik egy fiatal tervezőre, aki megannyi szerepet felpróbálva jut majd el végső stílusához. Mindamellett felhívja a figyelmet a változatosság és a változni tudás fontosságára.

Marada Gerda sportos szettjei szintén a játékosság mellett teszik le a voksukat, egészen pontosan a kosárlabdából merít ihletet. Ruhái megmaradnak funkcionálisnak, egyediségüket a labda mintáját követő vonalvezetés és a nagy, egységes területekre tagolás adja.

Szigeti Orsolya Lilla a fenntarthatóság nevében hozta létre kollekcióját, melyben a hangsúlyt az átalakíthatóságra fektette. A kollekció darabjai mind kombinálhatók egymással, illetve önmagukban is többféleképp hordhatók. A tervező ezzel a fast fashion pazarló, kizsákmányoló és környezetszennyező működése ellen foglal állást.

Papp Piroska Anna öltözékének fő szervezőeleme a tölgyfalevél motívum, ami kézzel készített kerámiabrossain kívül a szabásvonalakban is visszaköszön. Kifinomult selyemruháinak fénye nőiességet és misztikumot kölcsönöz viselőjének, ezzel erdei tündérek képét idézi meg.

Mileji Klaudia a hybrid jelenséget vizsgálta. A számítógépes algoritmussal tervezett kollekció az emberi kreativitás fontosságára és nélkülözhetetlenségére kívánja felhívni a figyelmet. Sötét, keményített anyagai a robot-ember vízióját keltik.

Hegedűs Dóra az androgün karaktereknek tervezett ruhát. A jelenkor megváltozott férfiszerepei foglalkoztatták. A kollekció sajátossága, hogy vegyíti a klasszikus értelemben vett férfi és női jegyeket.

A bemutató idén még egy programmal kiegészült, az érdeklődők egy Reich Tibor életéről szóló film vetítésén is részt vehettek. A film a nemzetközi hírnevű TIBOR Ltd. vállalatot mutatja be, amit most először láthatott a hazai közönség. Mindkét esemény sokakat vonzott, aki idén lemaradt, az megtekintheti az esemény fényképeit a MOME Flickr-oldalán.

// /

Szerző: Kelemen Ágnes

Fotók: Orbán Szilárd