Egy személyiség két végpontja – Györök Bori „Personne” kollekciója


Györök Bori kapszula-kollekciójával nemcsak öltöztet, de fel is tár: a modern tánc egyik meghatározó alakjának, Loie Fullernek életét és munkásságát idézik meg a Personne darabjai.

Györök Bori diplomakollekciója egyszerre jelent érzékeny tiszteletadást és alapos designkutatást. A tervezési folyamaton keresztül a századforduló egyik olyan összetett személyiségéhez került közel, aki amellett, hogy sikeres és nagyhatású táncosnő volt, koreográfusként, színpadi technikusként, rendezőként és látványtervezőként egyaránt kiemelkedőt alkotott. Nem elég, hogy ezek a szerepkörök hagyományosan elkülönültek egymástól, de Loie Fuller olyan szakmai környezetben ötvözte őket, amelyet jellemzően férfiak domináltak.

Györök Bori számára fontos volt, hogy a fulleri hagyatékot esztétikai, szociológiai és pszichológiai szempontból egyaránt elemezze. A kutatás során a személyiség és a társadalmi környezet kölcsönhatása érdekelte.

„Az volt a célom, hogy megmutathassam, hogyan tudok komponálni, és formákba önthessem Loie Fuller szélsőséges karaktervonásait a saját eszközeimmel.”

– olvashatjuk a műleírásban. A kollekció ennek megfelelően két ellenpólus köré épül. Az egyik szélsőséget olyan kulcsszavak jellemzik, mint az üzletember, utánzás, állandóság, statika, gombok és letisztultság; míg a másik oldalon a nőies, burjánzó, múzsa, pliszé, dinamika, megkülönböztetés, változékonyság jelentik a hívószavakat. Fuller karakterének szélsőségeit a kapszula-kollekció két markáns darabja tükrözi vissza, a köztes darabok pedig a személyiség szüntelen alakulását szemléltetik.

„A személy szó francia értelmezése áll hozzám a legközelebb, azért, mert magába foglalja, ami után kutakodom, többek között, magát az embert, egyént és olyan személyiségjegyeket is, mint a külső, teremtés, élet, alak és a nő!”

A végeredmény magáért beszél. A koncepció olyan haute-couture darabok magas színvonalú kivitelezéséhez vezetett, amelyeknek formavilága a letisztult és a burjánzó között egyensúlyozik. A különböző anyagminőségek világosan elkülönülnek egymástól, a színek és minták pedig az adott formákat ellenpontozzák: Bori a nőies szabású formákhoz ekrü színt és letisztult felületeket társított, a visszafogottabb szabásvonalakhoz viszont az Art Nouveau-t idéző virágmintás anyagokat használt.

A táncosnő személyiségének összetettsége szépen köszön tehát vissza a kollekció belső komplexitásában. Ahogy a tervező fogalmaz:

„Fuller egyszerre volt kreatív mester és érzékeny előadóművész, maszkulin és feminin, nőideál és leszbikus, művész és múzsa. Egy korai self-made women.”

A diplomakollekció címe is erre a sokrétűségre utal. Personne – francia szó, amely önmagában is elbírja az ellentmondásokat… A personne a meghatározatlan személy. A szó körüljárásához, és a benne rejlő lehetőségek feltáráshoz tökéletes választásnak bizonyult Loie Fuller élete és munkássága, amelyet Györök Bori különös szakmai érettséggel ültetett át a kollekciójába.

// / 

A mestermunka témavezetője Harmati Hedvig, technológiai konzulense Benczik Judit volt.

Szöveg: Schneider Ákos