Tervezőgrafika a határon túlról – Boér Sebestyén portfóliója
A hazai szakma világával összehasonlítva Erdélyben kevésbé kiaknázott a tervezőgrafika: a piac kis mértékben telített, így több lehetőség is adódik fiatal tervezők számára. Boér Sebestyén nagyváradi alapképzése után felvételizett az Eszterházy Károly Egyetem tervezőgrafika szakára, jelenleg is ott folytatja mesterszakos tanulmányait.
Romániában a tervezőgrafika oktatása még „gyermekkorát éli”, a legtöbb helyen szorosan egybefonódik a formatervezéssel és a hagyományos grafikával. Habár az alkalmazott grafika számos helyen jelen van ebben a struktúrában is, egyetlen intézmény, a Partiumi Keresztény Egyetem jelent kivételt, ahol ugyan Képzőművészet-grafika néven, de tervezőgrafika és animáció oktatása is folyik.
„Romániában a kulturális létesítmények arculatai sajnos elavultak. Szerencsére azért vannak jó példák, az Erdélyi Történeti Múzeum és a nagyváradi Városi Múzeum az elmúlt években arculatváltáson mentek keresztül. Biztatónak tűnik, hogy egyre több önkormányzat, illetve intézmény teremt szakmai lehetőséget fiataloknak, köztük tervezőgrafikusoknak is. Ez a tendencia pedig – amely legalábbis Háromszéken egyértelműen érzékelhető – azt jelzi, hogy a mi generációnk is fontos szerepet kaphat a megújulási folyamatokban.”
Székely Nemzeti Múzeum
„Államvizsga munkámként a Székely Nemzeti Múzeumnak, Erdély egyik emblematikus intézménycsoportjának készítettem új, egységes arculatot. Hat múzeum tartozik ide, amelyek nagy része jelenleg nem rendelkezik saját grafikai megjelenéssel. Az arculat a kapu motívuma köré épül: ezen belépve a látogató a hétköznapok profán szférájából egy olyan közegbe jut, amely a múltat, az ahhoz kapcsolódó tudást őrzi, és tárja fel. Idén kaptam lehetőséget arra, hogy a múzeum vezetőségének is bemutathassam a munkát, amelyet nagy örömömre pozitívan fogadtak.”
Angulosus Slab Font
Sebestyén minimalista, precíz alkotó, akinek már most számos figyelemre méltó alkotása van, köztük az Angulosus Slab Font. Ebben a projektben nemcsak szakmai tudását mutatta be, hanem kitartását is, mivel egy teljes betűcsaládot tervezett végig. Az Angulosus Slab a Pier Sans betűtípuson alapul, az eredeti font 25 százalékkal keskenyebb lett, a betűkhöz talpak adódtak hozzá, illetve egyes betűk teljességgel újra lettek tervezve az eredeti karakterkészletből.
Săniuș
„A Săniuș egy alsókategóriás alkoholos ital. Alacsony árának köszönhetően elsősorban nyugdíjasok körében népszerű, ugyanakkor a kis költségvetésből élő diákok számára egyfajta sajátos életérzést is képvisel. A csomagolástervben egy jellegzetesen kelet-európai mentalitás megjelenítésére vállalkoztam, amely öniróniával és akasztófa humorral tekint a világra és a térség nehézségeire. Ennek a viszonyulásnak a metaforája is lehet a săniuș, magyarul szánkózás, vagyis az a lejtőn-lét, amit tompít, emberibb léptékűvé tesz a helyzet kedélyes játékossága.”
Zinező
A Zinező egy olyan periodika, egyben visszatérő tervezőgrafikai feladat, amely az egri hallgatók grafikai identitásának kibontakoztatására jött létre. Sebestyén egy kötött, fekete-fehér rendszerben gondolkozott a tördelés és tipográfia alapszabályait képviselve. Ennek ellenére a végeredmény egy olyan komplex folyóirat lett, amely kreatív, változatos módokon mutatja be a tipográfia izgalmait. Érdekes és kihívásokkal gazdag projekt – csakúgy, mint az összes többi munkája.
// /
Sebestyén további munkáit ITT találjátok