Az üvegben rejlő mágia – Fiatal tárgyalkotók munkái neon lámpától a teáskészletig
Talán nem túlzás kijelenteni, hogy az üvegtervezés nem annyira trendi manapság. Annak ellenére van ez így, hogy az alapanyag túlzás nélkül varázslatos. Már csak a tudományos megközelítés szerint is. Nincsen éles olvadáspontja, melegítéskor fokozatosan lágyul, lehűlés során pedig kristályosodás nélkül válik szilárddá. Félig folyadék, félig nem. Ami viszont még ennél is érdekesebb, hogy rengeteg felhasználási lehetőséget rejt magában. Erre mutatnak jó példát Dávida Míra, Doktor Melinda és Szeredi Sára, harmadéves tárgytervező hallgatók munkái. Ugyanabból az anyagból, eltérő technikával, teljesen más végeredményt – mi ez, ha nem mágia?!
Dávida Míra: KNOTNEON
Míra tárgyában többféle hangulatot ötvöz: egyszerre érezhetjük benne a retró neon feliratok és a modern, indusztriális stúdiólámpák világát. Az asszociációk sora ezzel nem ér véget, a fénycsőre ránézve ugyanúgy eszünkbe juthatnak a hajózáshoz használt csomózási technikák. Az pedig már külön öröm, hogy a lámpatest többi része – a tartókötél, a búra és az elektronika – is hasonló kifinomultsággal lett megalkotva.
Doktor Melinda: Gyógyteás készlet
Ha nem tudnánk, hogy micsoda, elég sok minden lehetne. Furcsa, moduláris vázától kezdve tudományos kísérletekhez használt eszközig bármit beleláthatunk. A tervezői varázslat éppen ez: szemet gyönyörködtető, akár meglepőnek is nevezhető formavilág, ami zéró öncélúsággal lett megformálva. A tradíció és modernitás együttállásából született terv olyan elemekből áll, amiket maga a funkciójuk díszít. Tulajdonképpen mindennek helye van, kivéve a kristálycukornak. Vettük a célzást.
Szeredi Sára: Stúdióüveg
Az üvegplasztika kiindulópontját az úgynevezett Portland-vázák jelentik. Ezek a többrétegű üvegből készült dísztárgyak a római korból maradtak ránk, nem mellesleg az egyetemes művészettörténet csúcstermékei. Sára tehát magasra tette a lécet, amit aztán tisztelettel át is ugrott. Az üvegformálás mikéntjét és a díszítés technológiáját továbbvitte, de a végeredmény korántsem lett historizáló. Sikeresen megszabadult a poros, történelmi kötésektől, ízig-vérig mai. Ez is egy újabb bizonyság amellett, hogy az üvegben tényleg van valami, amit gondos tervezői munkával – ha úgy tetszik mágiával – elő lehet csalogatni.
// /
A projektek a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Tárgyalkotás BA szakán, üveg szakspecializáción készültek.
Dávida Míra | Doktor Melinda | Szeredi Sára
Témavezetők: Borkovics Péter, Pattantyús Gergely, Polyák János