Beszélgetés az üveggel – Szeredi Sára portfóliója
Az üveg megmunkálása nehéz feladat. A tervezésen túl nem csak a kivitelezés teljes szakaszában kell éberen figyelni, hogy megérthessük az anyag viselkedését, de sok esetben megjósolhatatlan, mi jön majd ki a kemencéből. Már-már úgy tűnhet, hogy ez a különleges matéria választja ki megmunkálóját, nem pedig fordítva. Ha viszont valaki hajlandó elköteleződni, szorgalmasan tanulmányozni a folyamatokat, idővel kialakulhat – anyag és tervező között – egyfajta párbeszéd. Szeredi Sára tárgyain kétségkívül látszik a fokozatos fejlődés, a szűnni nem akaró kíváncsiság, portfólióján pedig jól végigkövethető az üveggel való beszélgetés.
Cartoon Network váza
Sára a karantén során kénytelen volt olyan megoldást találni a kivitelezési lehetőségek hiányában, ami hasonlóan pótolja a látványt, nem mellesleg frappáns eredmény születhet belőle. Cartoon Network vázája 3D modellezéssel készült, habár dominálnak rajta az üveg jellegzetes megmunkálási technikái. A felületet visszacsiszolva bukkannak fel újabb és újabb rétegek, amíg a legbelső transzparenshez nem érünk. Az utolsó réteg – átlátszósága révén – olyan, mintha ott sem lenne, azt az érzést kelti, hogy a beletöltött víz kifolyhat belőle.
Színikritikusok díja
A Színikritikusok díjának tervezésénél három meghatározásra építette fel a tárgy koncepcióját: jelen, tériség, transz. Jelképesen ábrázolta a színpadot beterítő reflektorfény formáját és az elillanó művészet pillanatát. A felületjátékának köszönhetően mi is megtapasztalhatjuk, hogy csak az tudja igazán mi történik odabent, aki belát a színfalak mögé.
Felülvilágító
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem két épületét összekötő folyosóra készült több darabos felülvilágító az egyetemre járó és végzett hallgatókat szimbolizálja. Önállósodott, sajátos személyiségként áramlanak a falakon kívülre, minden egyes darab visszatükrözi a többi felületet. Pontosan úgy, ahogyan a hallgatók is visszahatnak egymásra gondolataikkal, elképzeléseikkel.
Átjáró
A Portland-váza időszámításunk előtti időkből maradt ránk. A tárgy magja kobaltkék, a felületén pedig fehér üvegből készült alakokat ábrázoltak. Hiába a 21. századi fejlett technológia, pontosan ilyen tárgyat még manapság sem képesek rekonstruálni. Sára munkájában emléket kíván emelni az üvegművészet egyik kiemelkedő műtárgyának, tervében az egymásra rétegelt – hol transzparens, hol átláthatatlan – üveg a korokon átívelő tudást és művészetet jeleníti meg.
Töredék
Szeredi Sára diplomamunkája úgyszintén a Portland-vázához köthető, a nemes előkép viszont már csak kiindulási pontot jelent. Nem a konkrét újraalkotás vagy a magas vésés izgatta fantáziáját, sokkal inkább egy a ráeső fényektől működő plasztika gondolata, egy stúdióüveg létrehozása, amelynek felületén a csiszolás nem pontszerűen, hanem síkkal történik.
További rajzok a felülvilágítóról
// /
Sára további munkáit, rajzait ITT találjátok
A projektek a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Tárgyalkotás BA szakán, üveg szakspecializáción készültek