

Előretekintés a disztópiába – Fabricius Anna képei
A gazdasági és politikai történések nagy hatással vannak a kollektív jövőképre, a bizonytalanság és a félelem sokszor disztópiákat, a jelenleginél rosszabb víziókat vetítenek előre. Habár a jelenség kortól és kultúrától függetlenül szerves része az emberiség történelmének, a világ történéseitől függően néha erősebben, néha gyengébben mutatkozik. Fabricius Anna, kortárs fotóművész 12 gesztus című sorozatával állítja szembe a 60-as években kialakult pozitív, illetve a jelenlegi negatív jövőképet.
Matti Suuronen finn építész 1968-ban tervezte meg a repülő csészealj formájú lakóhelyeket, a Futuro házakat. Fő szempontjai az előregyárthatóság, a könnyű szállítás és a megfizethetőség volt. Az eredeti terv szerint mindenki számára elérhetőek lettek volna ezek az épületek, így szűnhetett volna meg a lakásválság. Hasonló elvekkel tervezte Suuronen 1971-ben a Venturo házakat is. Ezek a nyaralók már szögletesebb alakot öltöttek, de anyaghasználatukban és hordozhatóságukban egyaránt a Futuro ház elveire épültek. A Futuro és a Venturo ház a társadalmi optimizmust, a technológiába vetett hitet és egy jobb élet lehetőségét hordozta magában. A fotósorozatban szereplő Futuro és Venturo épületek a tajvani Wanli közelében épültek, ahol egy luxus nyaralókomplexumot hoztak létre a tajvani elit számára.
Ahogy a sorozat címe is elárulja, 12 gesztust kifejező képpel is találkozunk a Tobe Gallery-ben megrendezett kiállításon. A fekete-fehér portrék szereplői a jövőbe tekintenek, a gesztusaikat formáló erők a hit és a remény. A mozdulatok a jövőbe nyúlnak, miközben belefagynak a jelen bizonytalanságába. Fabricius a gesztusokat helyezi az elhagyatott Futuro és Venturo házak képei elé, ezzel adva külső rálátást a nézőnek.
A kortárs fotográfia kétségtelenül gyorsan reagál a minket körülvevő történésekre, nincs ez másképp Fabricius sorozatával sem. A galéria termébe lépve körülvesz minket a lappangó szorongás, a félelem a bizonytalan jövőtől, de ugyanakkor megnyugvást is találunk a képek között, hiszen mindannyiunkat érint ez a probléma. A kollektív öntudatot erősíti és emlékeztet minket, hogy a közös problémára közösen tudunk megoldást találni.



// /
Fabricius Anna a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen szerezte meg doktori fokozatát médiaművészként – egyetemi óraadó, rezidens programokon, nemzetközi, illetve hazai kiállításokon vesz részt, a cikkben bemutatott sorozatból készült kiállítás megtekinthető április 04.19. és 05.20. között a Tobe Gallery-ben.