Hímzések és tabutémák Boncz Virág Luca zsebkendőin
Gyerekként szóról szóra megtanultuk a generációkon át őrzött népdalokat, sokszor zengtük őket iskolai eseményeken, énekeltük nagyszüleinkkel, dudorásztuk játék közben. A magyar népdalok sajátos dinamikája aligha sejteti, hogy a szövegek rejtett jelentéseket hordoznak, ezeket mantrázva kisiskolásokként talán nem is értettük, miért van furcsa érzésünk. Boncz Virág Luca ezen megérzését követve készítette el projektjét, amiben aktualizált formába önti egy jól ismert népdal üzenetét.
Kutatásából hamar kiderült, hogy a népdalok egyfajta kollektív népi tudást sűrítenek magukba, a nyers valóságot viszont általában jótékony homály, finom fátyolkendő fedi. Alternatív értelmezésben a Héj Jancsika, Jancsika kezdetű dal például az impotenciáról szól, a Bújj, bújj zöld ág játékos táncdal pedig felhívja a figyelmet, hogy az önfeledt mulatozás véletlenül se végződjön nem kívánt terhességgel – a tánc során „bent maradt” macska a gyerek metaforája. Érdekes ellentmondás tehát, hogy a társadalom prüdériával és mély hallgatással kezel ilyen és ehhez hasonló témákat, mindeközben közösen énekeljük a reflektálatlanul hagyott sorokat.
Luca Szidott anyám érte(d)… c. munkáját az Elvesztettem zsebkendőmet népdalra alapozta, melyben – értelmezése szerint – a főszereplő lány olyannal veszíti el szüzességét, akivel nem kellett volna. A közösség tagjai ezt mind tudják, ezért is szégyelli magát, anyja ráadásul még meg is szidja. A történet ironikus módon itt véget ér, de ha folytatódna, minden bizonnyal ugyanazokat a kéretlen tanácsokat hallanánk, amik a mai napig meghatározzák a fiatal lányok gondolatait a szüzesség mivoltáról. Ezek a szülőktől, nagyszülőktől, tanároktól érkező „tanácsok” általában megmagyarázatlanul raktározódnak el ahelyett, hogy a fontos kérdéseket inkább átbeszélnénk.
Vajon tényleg hatalmas érték a szüzesség? Egy fiatal lánynak ez lenne a legnagyobb kincse? És ha egyszer megválik ettől, akkor olyan lesz, mint egy használt papírzsebkendő?
Luca a MOME Ékszertervezés és fémművesség mesterszakos hallgatója, az ékszerkészítés tehát adta volna magát a téma feldolgozásához, mégis más irányt keresett. Először a keszkenővel, mint korabeli anyaggal kísérletezett, de kortárs viszonylatban a kendő már kevésbé releváns tárgy, így fordult a papírzsebkendő felé. A gyűrött, tökéletlen, feszültséggel teli darabokon tűvel hagyott visszavonhatatlan nyomokat – ha a papír kilyukad, többé nem forr be. Bárhogyan is értelmezzük, olyan témákról mesélnek az alkotások, amivel kapcsolatban nehezen tudunk megnyílni. Pedig lenne még miről beszélni…
// /
Luca Szidott anyám érte(d)… c. munkája bekerült a 2022-es év Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj döntő fordulójába, mentora Vági Flóra volt.