Átlényegült szégyenérzet – Szalay Csenge feminista ékszerei
Szalay Csenge a konceptuális ékszer médiumán keresztül vállalkozott bátor feladatra: a Free the Nipple tárgysorozatban egész életét végigkísérő, melleivel kapcsolatos szégyenérzetét fogalmazta újra, Comfortable c. öltözékszervezőjével pedig egy ikonikus feminista történetet elevenített meg.
Free the Nipple
„Tavaly nyáron a húgom megkérdezte tőlem, hogy mi, lányok miért nem nyírhatjuk félmeztelenül a füvet? Kérdése elgondolkodtatott: ilyen fiatalon vajon hogyan tekint a saját testére? És mások miképpen viszonyulhatnak hozzá? És velem mi a helyzet? Hogyan állok jelenleg a testemmel? Az biztos, hogy szívesen nyírnám én is a füvet félmeztelenül, de legbelül érzem, hogy nem merném megtenni. Szégyellném magam.”
A Free the Nipple mozgalom, ami az ékszerek kiindulópontját is jelentette, arra a kettős társadalmi mércére igyekszik rámutatni, amellyel a nők nap, mint nap szembesülnek. Magyarországon – a feminizmus sajátságos, megkésett jellegéből kifolyólag – a mozgalom nincs jelen, hiába lenne rá szükség, hogy segítsen könnyíteni a nők testükkel kapcsolatos szorongásán.
Nemcsak a tárgysorozat, hanem a kollekció fotózása is a női gátlások feloldásáról szólt. Csenge elmondása szerint a szégyentől a felszabadulásig vezető utat szerették volna megjeleníteni. A performanszértékű folyamat során a modell az erős, vörös sminket fokozatosan kente szét testén, ezzel szimbolizálva a lebontásra kerülő testi korlátokat.
Comfortable
A Miss America 1968-as döntőjének napján tüntetést szerveztek. Kihelyezték a „szabadság szemetesét”, amelybe különböző, a női testet eltorzító vagy kényelmetlen ruhadarabokat és kiegészítőket dobáltak a nők tárgyiasítása ellen tiltakozók. Másnap a New York Post melltartó-égető feministákról számolt be – így maradt meg a köztudatban.
Csenge öltözékszervezőjét az ilyen és ehhez hasonló, 60-as és 70-es évekbeli feminista mozgalmak inspirálták. A szorosan a testhez idomuló, különböző mellméreteket formáló, fémből készült tárgyakat nem kötelező felvenni mindennap, viselője kezébe adják a választást, hogy miképpen szeretné megélni a saját nemi identitását bármiféle társadalmi nyomás nélkül. Tényleg fel szeretné venni, elviselni a feszítő korlátokat?
// /
Csenge további munkáit Instagram-oldalán találjátok
Fotó: Nagy Iza / Modellek: László Csenge & Hübsch Lilla / Smink: Füge Bori
Szalay Csenge a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Tárgyalkotás BA szakán diplomázott, 2023-ban a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület (FISE) tagja lett. 2017 óta több csoportos kiállításon is részt vett, 2022-ben Tóth Lilivel megszervezték első közös kiállításukat I AM A WOMAN too címmel a Budapest Jewelry Week keretein belül.