![](https://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/COV-1.jpg)
![](https://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/COV-1.jpg)
Funkcióhasadás, avagy a könyv-kérdés könyve
![](http://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/01k.jpg)
Marcell Tamás | ORIGO | doktori mestermunka | Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | 2017 | Tárgyfotók: Oravecz István
Marcell Tamás doktori munkája több szempontból is felhívta magára a figyelmet, elvégre egy korunkban folyamatosan nyitott kérdéskörrel foglalkozik. Egyszerre érinti a bölcsészettudományt, a designkultúrát és a tervezőgrafikát, mégpedig egyetlen tárgytípusra összpontosítva. Ez a tárgy a könyv. A digitalizáció által uralt napjainkban a könyvet folyamatosan nyitott kérdések veszik körül, amelyek a médium tárgyi létezést és adathordozó funkcióját állítják szembe egymással. Indokolt-e még a könyv papíralapú formája a digitális világban? És ha igen, miként alakul át a hozzá fűződő viszonyunk a kortárs kultúrában?
Marcell Tamás Kner Imre száz évvel ezelőtti Könyv a könyvről című munkáját értelmezte újra és helyezte kortárs környezetbe. Ehhez kétféle megközelítést alkalmazott: az egyikben a könyv médiumtörténetét dolgozza fel, a másikban pedig a fizikai könyv jelenkori eltűnése mellé tesz kérdőjelet.
A doktori munka kettéválasztja a könyv rendeltetését tárgyi és grafikai, illetve adathordozó és közvetítő funkciókra. Marcell Tamás munkájában arra igyekszik rávilágítani, hogy a könyvet – mint olyat – történelme során soha nemcsak adathordozó eszközként kezelték, hanem olyan tervezett tárgyként is, amely multiszenzoriális, összetett viszonyt alakított ki az olvasóval. Könyvet olvasni nem csak annyit jelent, hogy befogadjuk annak tartalmát.
![](http://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/02k.jpg)
Marcell Tamás | ORIGO | doktori mestermunka | Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | 2017 | Tárgyfotók: Oravecz István
Ezzel szemben a digitalizáció és az e-book, bár könnyen hordozhatóvá és elérhetővé teszi a könyvek tartalmát, mégis feloldja azokat a könyv tárgyi mivoltából eredő közvetlen perszonális viszonyokat, amelyeket korábban fizikai formájában hordozott. A virtuális felületté való átalakítás a könyv tervezett konstrukcióját is viszonylagossá teszi, hiszen az immáron felhasználóvá vált olvasó úgy alakíthatja a könyv tipográfiai egységeit, ahogyan számára megfelelő – ezúton pedig a könyv olvasásélményét és jellegét is átformálja.
„A fizikai könyv azonnali taktilis élményeket biztosít tulajdonosának vastagságával, gerincével, papírminőségével, illatával, a borítón alkalmazott nyomdai eljárások sajátosságaival és a borító grafikájával. A fizikai térben megvásárolt termék az új tárgy azonnali birtoklásának élményét biztosítja. Az Amazon weboldalán a könyvtest pusztán mint illúzió van jelen.”
A két könyvtípus, amelyet Marcell Tamás egyetlen mestermunkában köt össze, nem elválasztható ugyan egymástól, de mindkettő külön utat mutat meg. A nyomtatott könyv a személyes tárgyiságot, a digitális könyv pedig a tartalomközpontúságot demonstrálja. Az előbbi egyedi grafikai és könyvkötészeti technikákat felvonultató, hagyományos értelemben működő könyvként jelenik meg, az utóbbi pedig egy letisztult, tartalmi szempontokra koncentráló elektronikus dokumentum. A kettő valójában tartalmilag azonos, viszont a fizikai könyv elsősorban a tárgyiasságából eredő élményekre összpontosít, amelyeket a virtuális felület nem képes maradéktalanul visszaadni.
Marcell Tamás munkája végül is egy kulturális választóvonalat, egyfajta funkcionális elszakadást mutat be, amellyel a tárgyi és a tartalmi szempontú megközelítéseket megkísérli egyensúlyba hozni.
![](http://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/03k.jpg)
Marcell Tamás | ORIGO | doktori mestermunka | Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | 2017 | Tárgyfotók: Oravecz István
![](http://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/04k.jpg)
Marcell Tamás | ORIGO | doktori mestermunka | Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | 2017 | Tárgyfotók: Oravecz István
![](http://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/05k.jpg)
Marcell Tamás | ORIGO | doktori mestermunka | Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | 2017 | Tárgyfotók: Oravecz István
![](http://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/06k.jpg)
Marcell Tamás | ORIGO | doktori mestermunka | Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | 2017 | Tárgyfotók: Oravecz István
![](http://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/07k.jpg)
Marcell Tamás | ORIGO | doktori mestermunka | Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | 2017 | Tárgyfotók: Oravecz István
![](http://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/09k.jpg)
Marcell Tamás | ORIGO | doktori mestermunka | Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | 2017 | Tárgyfotók: Oravecz István
![](http://designisso.com/wp-content/uploads/2018/02/08k.jpg)
Marcell Tamás | ORIGO | doktori mestermunka | Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | 2017 | Tárgyfotók: Oravecz István
// /
Marcell Tamás HONLAPJA
Szerző: Földházi Gyula
Tárgyfotók: Oravecz István