Fel kell kötni a nadrágot – megmondjuk, kiét!

Az idei Central European Fashion Week 3 napja alatt összesen 21 brand kollekcióját tekinthették meg a Várkert Bazárban azok az érdeklődők, akik kíváncsiak voltak, hogy hazai tervezőink milyen ruhakölteményeket álmodtak meg a tavaszi-nyári időszakra. A rendezvényen helyet kapott cseh, szlovák és lengyel divatmárka is, nemzetközi tervezők munkáiba is bepillanthattunk, valamint bemutatkoztak a fiatal tervezők is. Összeszedtük személyes kedvenceinket, akikből inspirálódhatunk.

Amit már tűkön ülve vártunk: Cukovy

Sejtettük, hogy a Cukovy ismét egy nagy dobással készül a fashion weekre. Új kollekciójuk a Circus nevet viseli, melyben ismét fontos szerepet kapott a ló motívum. A Nini Molnar táskákkal kiegészült ruhák egytől egyig visszatükrözték azokat a stílusjegyeket, amikre a cirkusz kapcsán asszociálhatunk. Ilyenek a: harsányság, vidámság, merészség, vagy a részletek kidolgozottsága. A Cukovy kollekciója porondot varázsolt a kifutóból és onnan kürtölte világgá a klasszikus báj és modern stílus egyesülését. A sokszínűség esztétikájának tükrében ötvözték a mintákat, az éles kontrasztok pedig vibráló egyéniséget kölcsönöztek a modelleknek.

Ami igazán nagyot szólt: ABODI

Az első nap lezárására tartogatott ABODI show magasra tette a lécet. Nemcsak a lehengerlő ruhákkal, de a prezentálás módjával is. A 90-es évek hangulatát idéző öltözékekben felvonuló modellek az Emergency House technojával rázták fel a közönséget. A diszkógömbként csillogó szettek a századforduló előtti Los Angeles hangulatából merítve fogalmazzák újra a jelen nőképét: a tűsarkú combcsizmák nyers szexualitásának és a farmer anyagok keménységének találkozása tiszteletet parancsoló, erős és lenyűgöző dívákat mutat be. Mindemellett nem veszik el a könnyedség sem, több helyen apró fodrok lágyítják az összhatást. A bohém kollekció Abodi Dórát másnaposan megpillantott, napfényben fürdőző gyíkokra emlékezteti – nyilatkozta a Fashionistának –, ez a vízió pedig jó adag humort hordoz magában.

Az haute couture magyar nagykövete: Nora Sarman

Sármán Nóra egy félig couture, félig esküvői showt mutatott be, melynek ihletője Marie Antoinette francia királyné. A heves ellenérzéseket kiváltó, pazarló életmódjáról elhíresült királyné uralkodásának az a szakasza hívta életre a kollekciót, melyben Marie Antoinette a pásztori életmód iránt kezdett el érdeklődni. Lenyűgözte őt az a tisztaság és egyszerűség, amit – az anyaghasználatot tekintve – leginkább a muszlin, a tüll és a hernyóselyem-taft ad vissza. Rengeteg csipke, ejtett vállas megoldások, visszafogott smink és kócosan hagyott copfok hangsúlyozzák a kifinomult nőiességet. A tornyos hajkölteményeivel divatot diktáló királyné számára is eljött a pillanat, hogy a kényelmes viseleteket kezdje el pártolni, ekkor cserélte le magas frizuráját szalmakalapra, ami Sármán Nóra kollekciójában Vecsei Zsófia kalapjaival köszön vissza. A fehér meghatározó szín volt a királyné életében, mivel a Concorde téri esküvőjén is abban pompázott, majd az ugyanitt tartott kivégzésén is fehér, hálóing-szerű ruhát adtak rá, melyben bátran nézett szembe sorsával. A kollekció is bátran kísérletezik, megannyi lehetőséget teremtve a modern nő számára.

A stílusjegyek olvasztótégelye: Nanushka

Teltház előtt mutatta be a Totem nevet viselő, távoli kultúrák szakrális jelképeiből, többek között az ókori Egyiptom szimbólumaiból is építkező kollekcióját Sándor Szandra. A Nanushkára jellemző egyszerű szabásvonalak ezúttal is egy igazán hordható és kényelmes viseletet teremtenek, natúr és homokszínei a fülledt egyiptomi nyarat idézik. Nanushka gazdagon használja az idei őszi-téli kollekció meghatározó elemét, az állatmintát – ami a tavaszi-nyári trendben is megmarad még –, valamint nagy hatással van rá a western stílus is, ezen keresztül csempészi vissza a divatból eddig száműzött erszényt és övtáskát is. A krémszínek mellett feltűnik az élénk ciklámen szín is, ami szaténnadrágon, virágmotívumos kimonón megjelenve a keleti kultúrkört is bevonja.

A csehek sztárja: Jiri Kalfar

A cseh származású Jiri Kalfart szintén a klubkultúra csillogása inspirálta, ő egészen a 70-es évekig nyúlt vissza. Az újrahasznosítás és a fenntarthatóság jegyében álmodta meg a ruhákat, melyek meghatározó elemei a sifon blúzok és a kasmírminták. A tervező vonzódik mindenhez, ami fényes és csillogó, ám a pazarlást mereven elutasítja. Elegáns szabásvonalai arisztokratikus pompájú megjelenést eredményeznek. A pasztellektől a sötét színekig, a királykéktől a meleg aranyig minden megtalálható a palettáján, mégis egységes a végeredmény: harmonikus és drámai.

// /

Szerző: Kelemen Ágnes