Fiatal grafikusok nonprofit szervezetekért – Interjú a MOME Movement tagjaival
Már gőzerővel dolgozik a MOME fiatal tervezőgrafikusainak egy csoportja azon, hogy kilenc civil szervezet működését arculattervezéssel erősítse. A Movement csoport indulásáról nálunk is olvashattatok, most pedig arról kérdeztünk a csapatból hat tervezőt, hogyan zajlik a közös munka, amelynek eredményéről hamarosan beszámolunk majd nektek.
Közel 120 szervezetből kellett kiválasztanotok, hogy kivel fogtok együtt dolgozni. Milyen szempontokat vettetek figyelembe?
Nagy Dorka: A beérkezett pályázatokat előszűrtük; mérlegre tettük, hogy a szervezetek közül melyiknek lenne ténylegesen szüksége esztétikai szempontból fiatal és lelkes szakemberek (értsd: mi:)) támogató bevonására, közreműködésére egy korszerűbb vizuális alapkészlet, brand, „új külső” érdekében. Az első szűrés után megmaradt (nagyjából 70) szervezetet szétosztottuk egymás között, és egyenként felkészültünk a tevékenységükből, hogy egymásnak prezentálva szűkítsük a kört. Mivel páronként dolgozunk egy-egy szervezettel, mind a kilenc tervező pár felállította a maga dobogós listáját, előre vetítve, hogy kivel működne együtt legszívesebben. Szem előtt tartottuk, hogy a kiválasztott szervezetek tevékenysége széles spektrumon mozogjon.
Hogyan indult a folyamat, mik voltak a közös munka első lépései?
Fejős Hanga: Miután felvettük a kapcsolatot a kiválasztott szervezetekkel, egy személyes találkozó keretén belül megbeszéltük a szervezet képviselőinek elképzeléseit és azt, hogy mi ebben hogyan tudunk segíteni, milyen módon tudjuk megvalósítani az adott felvetéseket. A találkozó után elkezdtünk ötletelni, vázlatokat készítettünk, ezek során figyelembe vettük a szervezet munkásságát és azt az üzenetet, amit közvetítenek.
Mi az, ami segít a közös hang megtalálásában, illetve abban, hogy megértsétek az adott szervezet működését, esszenciáját?
Németh Niki: Mindenekelőtt a kommunikáció! Továbbá a kiválasztásnál azt is fontosnak találtuk szem előtt tartani, hogy mennyire tudunk azonosulni a szervezet tevékenységével, illetve vizuálisan milyen lehetőségeket látunk a projektben. Az én esetemben a Newill Academy építészei – akikkel most közösen dolgozom – MOME-s és BME-s hallgatók voltak anno. Aktív tervezőként rálátásuk van arra, hogy milyen kreatív szakemberként működni, így tudják nem csak a megrendelő pozíciójából szemlélni a folyamatot. Ezek alapján úgy érzem, nálunk adott volt a kapcsolódási pont.
Az imént felsorolt kezdeti döntéseken túl, a személyes találkozó az, ami a projekt elején óriási löketet tud adni és lefekteti az alapokat, elvárásokat. A hosszú, legapróbb részleteket is kiveséző beszélgetések nagyon be tudják indítani a tervezési folyamatot, amire nálunk talán extrán szükség is volt, hisz egy általunk nem ismert, távoli kultúra részére tervezünk arculatot. Így történt az, hogy egy Google Maps utcakép Ghánából segített már minket abban, hogy megértsük, milyen design befogadható ott, szem előtt tartva azt, hogy az európai szemnek is kielégítő maradjon, lévén a befektetők ezen országokból kerülnek ki többnyire.
Miben különbözik a movement által képviselt projekt az eddigi munkáitoktól?
Somogyi Zoltán: Én az egyetem előtt egy reklámügynökségnél dolgoztam. A márkakommunikációnál általában megvannak a vizuális alapok, vagy legalább egy elképzelés arról, hogy miként jelenjen meg egy cég vagy egy termék az ügyfelek, fogyasztók előtt. A nonprofit szervezetek viszont minden erejükkel a tevékenységükre és a mindennapos működésükre koncentrálnak, így sokszor nincsen se idejük, se forrásuk a szöveges és vizuális kommunikációjuk összehangolására. Mi ebben próbálunk segíteni nekik.
Milyen tapasztalatokat szereztetek eddig? Mi az, amit biztosan tudtok majd a későbbiekben is hasznosítani?
Gonda Soma: Mivel még viszonylag friss számomra a tervezőgrafika, eddig nem volt lehetőségem komplett arculaton dolgozni iskolai feladatokon kívül, ezért ez már önmagában egy újdonság. Szintén érdekes kicsit jobban belelátni egy nonprofit szervezet működésébe, történetébe, illetve hogy mennyiben tér el az, amire a vizuális megjelenésüknek szüksége van. Úgy gondolom, a projekt minden egyes lépése – akár ismerős a terep, akár nem – lényeges tapasztalatot kínálhat, hiszen minden tervezés más és más.
// /
A Movement csoport weboldala és Facebook-oldala.
A támogatott szervezetek: AFÁZIA – Az Újrabeszélők Egyesülete, Futrinka Egyesület, Globono Alapítvány, Grundkert Egyesület, Newill Academy, S.O.S. Krízis Alapítvány, Utcajogász Egyesület, Világítani Fogok Egyesület
A movement csoport tagjai: Bajnok Anna, ︎Bakonyi Réka, ︎Fejős Hanga, ︎Gonda Soma, ︎Hermann Rena, Kertész Kata, ︎Mihalik Nikoletta, Nagy Dorottya, ︎Németh Nikolett, ︎Rideg Rebeka, ︎Somogyi Zoltán, Szabó Gyöngyi, Szilágyi Anna, Tóth Lili, ︎Ulveczki Timi, ︎Váczy Zsófia, ︎Venekei Dóra, ︎Weiszer Márk, Załuska Árpád
Konzulens: ︎Vargha Balázs, ︎tanszékvezető (MOME)
Csoportkép: Szemerey Bence
Portrék: Bartis Milán Rafael
Az interjú szerzője: Kundrák Bella