A szépségideállal szemben – Batdzsargal Batmönh kabátkoncepciója
20. századi múlttal rendelkező divatházak ruhadarabjait rekonstruálták a MOME másodéves textiltervezői. A megidézett ikonikus öltözékek stílusjegyei alapján új, a mai trendnek megfelelő kollekciókat is terveztek. Az egyik legizgalmasabb eredményre Batdzsargal Batmönh jutott, aki egy 1995-ös Commes Des Garcons szövetkabátot gondolt újra.
A tervezés kiinduló ruhadarabja: Commes Des Garcons, 1995. őszi kollekció
A kiválasztott ruhadarab elrugaszkodik a női sziluett bevett rajzolataitól, felrúgja a megszokott női szabásmintákat. Amikor Rei Kawakubo 1995-ben megtervezte a ruhát a Commes Des Garcons számára, akkor lényegében az alak átírásával kísérletezett. Mindeközben érzékeltetni kívánta a szövet nyúlását és feszülését is az emberi testen: folyamatos kölcsönhatás áll fenn a kabát anyaga, formája és a mozgás során alakuló test között. Kawabuko ugyanakkor nemcsak a szövet megfeszülésével játszik, de a kabátujjak esetében például az anyag esésének is teret enged.
Batdzsargal Batmönh saját tervezésében hasonló irányelvek mentén haladt, és a puszta rekonstrukción továbblépve a test formájának egészen extrém átértelmezéséig jut el, amikor az eredeti kiinduló ruhadarab gallérját – mintegy – felfelé megnyújtva a fejre is kiterjeszti az átírás gesztusát.
„A jelenkori női szépségideál átértelmezése, valamint a gravitáció anyagra gyakorolt hatása jelentette a két szempontot, amely a tervezésemet befolyásolta”
– árulta el a fiatal designer. És valóban: a tömeg, az anyag súlyának nehézkedése már első pillantásra is érződik a sátorszerű, amorf alakon. Különös felvetése a koncepciónak, hogy a konvencionálisan a vállakra háruló anyagsúly ez esetben a fejre összpontosul.
Batmönhöt a munkában olyan alkotók inspirálták, mint maga Rei Kawabuko, Junya Watanabe, Rick Owens vagy Thom Browne.
// /
Nézzetek körül Batdzsargal Batmönh BEHANCE oldalán is.
Fotók: Palkó Anna