ANYAG – A Debreceni Nemzetközi Művésztelep kiállítása
Novemberben utolsó hetében nyílt a Debreceni Nemzetközi Művésztelep Anyag című kiállítása a debreceni MODEM-ben. A jó hangulatú megnyitó színvonalát tárlatvezetés és perfomanszok emelték. „Miféle anyag a művészet anyaga? Konceptuális? Emocionális? Materiális? Sűrű? Összetett? Tapintható? Hogyan érzékelik az alkotók művészetük anyagát? Kiindulópontot jelent-e vagy szükséges hordozót?”[1] – tették fel a kérdést a csoport tagjai, valamint a művészeti vezetők 2019-ben.
„Az elmúlt három művésztelep bizonyos értelemben összefügg egymással, sőt az elmúlt négy művésztelep. Két és fél évvel ezelőtt a design és művészet viszonyáról gondolkodtunk és arról, hogy az a fajta professzionalitás, ami a designban megfigyelhető, az a fajta technológiai koncentráltság hogyan megy át a művészetbe és a művészet hogyan áll ellen ennek. A következő évben “Design és esszencia” címmel csináltunk kiállítást – egy évvel ezelőtt – a művésztelepen és akkor határozottabban az volt a kérdés: vajon a designnak hogyan lehet ellenállni vagy a design hogyan áll ellen saját magának. Mi a helyzete, helye, szerepe a társadalomban, a kultúrában? Mit gondol és mit tesz ezzel összefüggésben a művész? Hogy használja? […] Azon kezdtünk el gondolkodni Szabolccsal és Lajossal [Csontó Lajos és Süli-Zakar Szabolcs művészeti vezetők – a szerk.], hogy az elmúlt évtizedek művészetét tulajdonképpen a 70-es évek vége óta erőteljesen meghatározza egy sajátos konceptualitás. Fogalmiság. Az, hogy nem elég érdekesen, szépen vagy fáradtan vagy akárhogyan festeni, performanszot létrehozni. Az egésznek szólnia kell valamiről.”[2]
– mondta a megnyitón Horányi Attila,
a Debreceni Nemzetközi Művésztelep egyik művészeti vezetője.
A nyitó nap – november 23-a – Gallai Judit Ágnes performanszával kezdődött, mely után a művészek és a művészeti vezetők közös nyitó tárlatvezetése következett. Gallai Judit Ágnes előadását az anyagközpontúság jellemezte: pigmentporral és cukormasszával dolgozott. Az improvizáció szintén meghatározó volt, mely izgalmasan összekapcsolódik az anyagok viselkedésének kiszámíthatatlanságával.
A közös tárlatvezetésen a kiállított művészek lehetőséget kaptak arra, hogy szóljanak a művekről. Az anyagról történő gondolkodás jelenik meg tehát a különböző művek esetében: az analóg/materiális/digitális gondolatisága úgyszintén meghatározó és számos technika, eszköz, művészeti ág és műfaj reflektál hasonló kérdésekre, többek között arra, hogy: „vajon a kortárs művészek digitális nemzedékének megváltozott-e a viszonya az újrafelfedezett analóghoz és matériához, vagy azok, akik megélték a digitális váltást, hasonlóan viszonyulnak ahhoz, mint az azelőtti korok képviselői?”[3] A program részeként késő délután Szirtes János Gyorsúszás IV. performansza következett – közreműködött Molnár Ágnes Éva –, majd a Sonus Együttes koncertje zárta az estét.
Látogassátok meg a kiállítást 2020. február 2-ig a MODEM-ben, Debrecenben!
// /
A DNM2019 tagjai: Balázs Nikolett / Berhidi Mária / Bögös Loránd / Dobokay Máté / Gallai Judit / Gerber Pál / Martin Henrik / Richter Sára / Szentirmai Tamás / Szirtes János / Tasnádi József / Vági János
Művészeti vezetők: Horányi Attila, Csontó Lajos, Süli-Zakar Szabolcs
Fotók: MODEM
[1] http://www.modemart.hu/kiallitas/anyag/
[2]Horányi Attila megnyitó beszéd, ANYAG A Debreceni Nemzetközi Művésztelep kiállítása, részlet, saját felvétel, 2019. november 23., MODEM, Debrecen
[3] http://www.modemart.hu/kiallitas/anyag/