![](https://designisso.com/wp-content/uploads/2022/05/salarakas-1366x1280.png)
![](https://designisso.com/wp-content/uploads/2022/05/salarakas-1024x1024.png)
Zajkottától a moduláris grafikáig – Zine-válogatás Helsinkiből
Az Erasmus tanulmányaim alatt rengeteg zinet gyűjtöttem, és felmerült bennem a kérdés: milyen szerepeket tölthet be egy zine? Hogyan reflektál a nyomtatás és grafikai megvalósítás a téma és közönség változására? Hat darab zinet választottam ki, amiket a Temporary Bookshelf elnevezésű projekt keretein belül ismertem meg. A kezdeményezés Hikari Nishida ötlete, amiben a vásárló közvetlenül a zine/artbook/photobook alkotójának fizet, így elkerülve az esetleges plusz költségeket, amiket általában a könyvesboltok helyeznek ezekre a termékekre.
Parts (for Muuri)
Zine mint projektdokumentáció
![](https://designisso.com/wp-content/uploads/2022/05/muuri_book_02_web-768x512.jpg)
A Patsastellaan egy jelenleg is futó projekt James Prevett-től. A projekt keretein belül, meghívott művészek közreműködésével, új köztéri alkotások jönnek létre Helsinkiben. Ezek az új szoborcsoportok felteszik a kérdést: mi az, amit ünneplünk, mi az, amit érdemesnek találunk az emlékezésre? A Parts (for Muuri) is egy ilyen workshop dokumentációja. A finn Muuri szó falat jelent, az installáció pedig erre reflektálva fiktív ősi épületek hátramaradt támfalait idézte fel. A zine pedig a workshop keretein belül elhangzott hangok kottázott archívuma. Mivel a zene elemi része volt a performansznak, egyenlő értékű a vizuális megjelenéssel, elengedhetetlen volt a megfelelő dokumentáció elkészítése. Formailag reflektál a kották megjelenésére, a külső borító védi a belső lapokat, amik kivehetőek és könnyen használatba helyezhetőek. Fontos megemlíteni, hogy a kotta nem csak klasszikus értelemben vett zenei alkotás, tartalmazza a workshopon elhangzott gyerekhangokat és egyéb zajokat is. Ez a fajta kontraszt egy izgalmas összehatást eredményez, valamint a dokumentáció egyfajta felhívás a performansz újraelőadására, amit bárki megtehet, aki megveszi a zinet. A Parts (for Muuri) James Prevett és Maarit Mustonen projektje, kollaborálva Kalle Halkosalo és Tiia Toivonen ütőhangszeresekkel, Stephen Webb zeneszerzővel és workshop résztvevőivel.
Kontur
Zine mint kollaboratív esszégyűjtemény
![](https://designisso.com/wp-content/uploads/2022/05/kontur-768x555.jpg)
A Kontur egy open call alapú kétnyelvű esszégyűjtemény, amit számomra a grafikai és nyomdai megoldásai emelnek ki a többi – hasonló tematikájú – zine közül. A négyszín helyett a pantone direkt színek használata teljesen szokatlan ebben a közegben, ahol, ha neon árnyalatok jelennek meg a papíron, azok főként riso* technikával készülnek. Samuli Saarinen, a kiadvány grafikusa, a nyomdai meglepetés mellett újraértelmezi az oldalakon megjelenő tipográfia elemek szerepét és helyzetét is, játékos párbeszédet hozva létre, ami már vizualitásával is azonnal magával ragadja a nézőt.
Salarakas
Zine mint közösségépítő eszköz
![](https://designisso.com/wp-content/uploads/2022/05/salarakas-768x546.png)
A Salarakas egy havonta megjelenő közösségi zine. A Konturhoz hasonlóan bárki küldhet be ötleteket a következő kiadványhoz, ami mindig egy adott hívószóhoz kötődik. A hagyományos irkatűzéses formától eltérve a Salarakas egy A3-as, színes fénymásolópapírt használ, ami négybe hajtva adja meg a kiadvány végső formáját. A szórólapszerű megjelenés segít, hogy több emberhez eljusson, ugyanakkor szerintem a formátum és a xerox nyomtatás szükséges, hogy a zine ingyenes maradhasson. Nem csak nyomtatásban, zeneileg is megújuló, havonta változó Spotify-link kíséri a kiadványt. Tartalmilag illusztrációkat, interjúkat játékokat, horoszkópot és rövid esszéket tartalmaz. Online pedig bárki elérheti, aki nem Helsinkiben él, vagy akár csak támogathatja a további működését. A Salarakas az egyik legjobb példa arra, hogy nem szükséges nagy anyagi támogatás, vagy különleges nyomdai eljárás egy közösség megteremtéséhez.
Critique of typographic tradition
Zine mint kollektív kutatómunka
![](https://designisso.com/wp-content/uploads/2022/05/typotrad_02-768x547.png)
Az Aalto Egyetem Critique of typographic tradition néven futó kurzusának eredményeképpen létrejött egy zine. Az óra lényege olyan marginális történetek bemutatása a tipográfia témakörében, amik háttérbe szorulnak az eurocentrikus oktatási rendszerben. A kronológiát egy laza idővonal adja, a zine különböző varázslatokkal és misztikus írásokkal kezdődik, a végén pedig egy spekulatív tipográfiai esszével fejeződik be, ami kitekint a jövőre. A résztvevők egy-egy fejezeten dolgoztak, reflektálva a bibliográfiában említett szövegekre és kommentálva azokat.
Glyph Drawing Club
Zine mint közösségi élmény
![](https://designisso.com/wp-content/uploads/2022/05/glyph_-768x556.jpg)
A Glyph Drawing Club egy kortárs szövegalapú moduláris design eszköz, amit Heikki Lotvonen készített. A webes felülethez bárki hozzáférhet és használatba veheti, azonban közösségi zineket is gyakran készítenek vele, amelyekben bemutatásra kerül az alkalmazás. Amíg az eddig felsorolt zinekben – még ha közösségen alapulnak is – minden résztvevő teljesen más eszközökkel és formavilággal kezd neki a saját oldalának tervezéséhez, addig itt adott egy kötött grid-rendszer, amiben szintén adott, hogy milyen formák helyezhetőek el. Az alkalmazásból kiexportálható képek megkönnyítik a színrebontást, ami később a riso nyomtatáshoz szükséges. A sok kötöttség mellett szerintem nagyon meglepő a végeredmény sokszínűsége és komplexitása. A Glyph Drawing Club az egyik legjobb példa arra, hogyan lehet szűk keretek között egy széles palettát bemutatni. Valamint megvan benne a tanulás élménye is, hiszen egy teljesen új eszköz megismerésére készteti a résztevőket.
// /
* A rizográf nyomtatás esetében minden színréteg külön kezelendő, hasonlóan a szitázáshoz.
A szerző a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tervezőgrafika MA szakos hallgatója. Jelenleg az Aalto Egyetemen tölti Erasmus-félévét.