A brutális hétköznapiság képei – Molnár Ágnes Éva
Az 1980-ban született Molnár Ágnes Éva a kortárs magyar fotóművészet egyik legextravagánsabb és legsokoldalúbb alkotója. Képei a szikár, agresszivitással teli valóságot mutatják be. A fotóművészet ráadásul csak egy kis szelete annak, amihez ért…
Molnár Ágnes Éva elsődleges szakterülete a fotográfia. 2003 és 2008 között a MOME vizuális kommunikáció fotó szakirányára járt, ahol amellett, hogy Erasmus ösztöndíjjal tanulhatott Maria Vedder osztályában Berlinben, a Ventus Graminis Művészcsoport tagjaként (mely Kulinyi István, Ravasz András, Szarka Péter és Szirtes János vezetésével működött) elnyerte a Pannon Art Projekt pályázat első helyezését is.
Ezt követően az Essl Art Award CEE 10 magyar nyertesei közé is bekerült, miközben már olyan kiállításokat tudhatott a háta mögött, amik többek között a Várfokban vagy a Ponton Galériában kaptak helyet.
Mindemellett Szirtes János performansz-művész és egyetemi oktató állandó alkotótársaként, fotósaként, videósaként tevékenykedik. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem idei Címátadó Ünnepségen pedig átvehette DLA művészeti doktori fokozatát.
Időközben egy egészen más műfajra is ráérzett: a performance artra, aminek első – rögzített – példái 2007-re datálhatók. Az Eden című videójában már felfedezhető a fotóira is jellemző nyers, realisztikus valóságábrázolás és a brutalitás ütköztetése. Ez a Polgárháborúk vagy a Mélység fanatikusai című fotósorozataiban is kidomborodik, amikben egymással erőszakoskodó családtagok és búvárok elevenednek meg hétköznapi, már-már semmitmondó terepeken.
A női lét nehézségeire és a feminista mozgalmakra is igyekszik időről időre felhívni a figyelmet. Erre tett kísérletet a Százszor, illetve a Tribute szériájában, mely utóbbiban a három legnagyobb feminista aktivista csoportra (Pussy Riot, Guerilla Girls, Gulabi Gang) tesz utalásokat. Mindemellett az otthoni szülés legismertebb (és legvitatottabb) alakjáról, Geréb Ágnesről is készített felvételeket – a téma iránti fogékonysága a Stewardess giving birth on foot című képén is tetten érhető.
GALÉRIA
// /
Borda Réka írása