„Te akkor ilyen designer vagy?” – Avagy mit csinál egy elméletis 8.
Hogyan lesz egy hétig a designé a főszerep? A Design Hét programjai már gőzerővel zajlanak, azt azonban biztos kevesen gondolják, mennyi háttérmunkát igényel ennek megszervezése. Az idei stábot erősíti Mayer Kitti, az első designelmélet MA szak alumnája, aki horizontját kibővítve több projektmenedzseri munkát is maga mögött tudhat.
Milyen kilátásaid voltak frissen végzett designteoretikusként?
Amikor lediplomáztam, beadtam az önéletrajzomat néhány múzeumba, mert szívügyem volt a kutatás, de azért valljuk be, nem kapkodnak az újdonsült designteoretikusok után. Ebben az időszakban még dolgoztam egy Ferkai András tanár úr vezetésével megvalósult projektben (ami a KÖZTI történetével foglalkozott) és ennek kapcsán, amikor egyik alkalommal a MOME-n jártam, összefutottam Cosovan Attilával, akivel annak idején az egyik kurzuson ismerkedtem meg. Az ő ajánlására küldtem el a CV-m a Design Terminálba – ami akkor nem is volt a fókuszomban, nem is igazán tudtam milyen munka folyik ott –, ahol projektmunkatársat kerestek. 3 évig dolgoztam ott és nagyon szerettem azokat a projekteket, amikor tervezőkkel dolgozhattam együtt.
Miért döntöttél a váltás mellett?
A Terminál portfóliójának és a feladataim megváltozása miatt úgy éreztem, hogy ez a munka már nem jelent számomra kihívást. Megszűnt az egyik kedvenc projektem, az Ajándék Terminál – a jótékonysági aukció része szerencsére megmaradt – és inkább más projektek kapcsán voltak rendezvényes feladataim, amelyeket nem éreztem hozzám közelállónak. Továbbra is szerettem volna tervezőkkel dolgozni és ennek egyik lehetséges módja az volt, ha egyéni vállalkozóvá válok. Azt láttam a kortársaimnál, hogy vannak, akik ebbe bátran bele tudnak vágni, én azért kicsit féltem tőle, hiszen ez jelent egyfajta bizonytalanságot, de szabadságot is. Meg tudom válogatni, hogy milyen projektekben veszek részt és kikkel dolgozom. A Design Hét vezetőjével, Osvárt Judittal, a Terminálban végzett munkám kapcsán ismerkedtem meg, és már akkor is nagyon jó kapcsolat alakult ki kettőnk között. Az idei csapatba épp keresett két projektmenedzsert és nagyon örültem ennek a felkérésnek.
Avass be minket a Design Hét háttérmunkálataiba!
Az első feladatom a Budapest Design Map frissítése volt, amely a fővárosi showroomokat és design shopokat tömöríti (a teljesség igénye nélkül) és egy egész évben használható kiadvány. A Design Hét operatív feladatainak ellátása pedig májustól október végéig tart, ez a körülbelül 120 tervezővel, partnerrel való kapcsolattartásból áll, amely egy igen sokrétű munka. Figyelemmel kell kísérnünk, ki milyen programokat szervez és megpróbálunk mindenkinek kellő láthatóságot – weboldal, programfüzet – biztosítani. Ezen kívül saját szervezésű eseményeink is vannak, amelyeket szintén mi koordinálunk. Nagyon izgalmas volt, amikor a nyár folyamán a Nyitott Stúdiók tervezőit látogattuk meg személyesen, hogy megismerjük a munkájukat és elkészüljön a programfüzetbe az anyaguk. Idén 17 stúdiót jártunk be a fotósunkkal, Rácmolnár Milánnal.
Hogyan sikerül ennyi emberrel megtalálnod a közös hangot?
A munkám során nagyon sokféle emberrel vagyok kapcsolatban és azokkal a tervezőkkel szeretek együttműködni, akik kellő alázattal fordulnak a szakmájuk felé. Azt viszont nehezen kezelem, ha valaki csak a kifogásokat keresi. Cserébe nagyon rugalmas tudok lenni és megpróbálok hatékonyan dolgozni.
Milyen skillek birtokában legyen az az ambiciózus designteoretikus, aki szeretne a Design Hét projektstábjába bekerülni?
Szerintem az az ideális, ha el tudsz mélyedni a dolgokban, nyitott és kíváncsi vagy, folyamatosan a figyelmed fókuszában van, hogy ki mivel foglalkozik, de ezeket csak gyakorlatban tudod elsajátítani és kamatoztatni. Nem lennék most a Design Hét projektstábjában, ha nem a Design Terminálban kezdek el dolgozni annak idején, mert muszáj volt megtanulnom, hogyan működik a feladatok megoldása élesben. Én az egyetem alatt nem nagyon ismertem fel, hogy érdemes valami nagyon gyakorlatit csinálni, érdekes, hogy azóta elég sokat változott a hozzáállásom. Próbálok naprakész lenni és szinten tartani magamat, én is figyelem például a Stilblogot, nyitott szemmel járok a városban, de sokat segít a munkámban, hogy a Terminálban sok tervezővel kapcsolatba kerültem. Úgy gondolom, nagyon jó, ha egy tervező felismeri, hogyha van egy feladat, ami nem tervezéssel kapcsolatos és nem tudja elvégezni, akkor megkeresi erre a megfelelő embert. A munkámmal az a célom, hogy megforduljon a tervezők fejében, hogy ebben egy elmélet szakos is tud nekik segíteni.
Mi az, amit semmiképp ne hagyjunk ki az idei Design Héten?
Nagyon nehéz az összes programra eljutni, mert van némi átfedés, illetve számomra a munka ilyenkor sem ér véget. Kicsit hazabeszélve ajánlom (Kitti párhuzamosan Góg Angéla mellett dolgozik projektmenedzserként, a részleteket lásd lent – a szerk.), Góg Angéla A vasárnapi ebéd című kiállítását, amelynek egész kutatási folyamatában részt vettem. A valószínűleg kevesek által ismert, Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban csodálatos dolgok vannak és most a termoszt állítják középpontja egy kiállítás erejéig! Ez fantasztikus, mindenképp meg kell nézni. Ami szerintem még nagyon izgalmas a programfüzetben, az az AR túra, amely telefonos applikáció segítségével kalauzol el Budapest rejtett designkincseihez. (lapozz a programfüzet 45. oldalára! – a szerk.) De említhetném a Müskinn lányok és az Autistic Art kollaborációját, de oda vagyok a Pici and The City-ért is.
// /
Kitti a DHB ideje alatt projektmenedzserként együtt dolgozik Baglyas Erikával, a DOT for You márka tervezőjével is, akivel most a márka nemzetközi piacra lépését tervezik. Szintén menedzserként segíti továbbra is Góg Angéla projektjeit, akinek többek között Facebook és Instagram oldalait is kezeli. Projektvezetőként szolgáltatásokat, start-upokat és design termékeket juttat kalapács alá a A Design Terminál szervezésében megvalósuló, decemberi Jótékonysági Design Aukción.
Kitti designnal teli hétköznapjait Instagram oldalán követhetitek.
Kundrák Bella interjúja