Ékszertalálmányok – Harsány Patrícia „Re_Object” kollekciójáról


Gombostűkből karkötőt, régi CD-kből nyakéket, műanyag keféből gyűrűt… Harsány Patrícia hétköznapi talált tárgyak átértelmezésével hozza létre ékszereit. A konceptuális Re_Object sorozat személyes nézőpontból keresi az ékszertervezés határait, és frappáns kritikát fogalmaz meg a „mindig újat, mindig jobbat” kultúrájával szemben.


A tervező a tömeggyártott termékeket közvetlen környezetében találja, és lényegíti át a designfolyamat során. Ezek az elemek egyfajta ready made-ként épülnek be a sorozatba, és nemcsak az anyaghasználatot, de a technikát is meghatározzák. Mindebben van valami gyermeki – naiv közeledés a világhoz, ami megengedi, hogy annak lássuk a dolgokat, aminek akarjuk.

A tárgyak rendeltetésének zárójelbe tételével Harsány Patrícia az ékszer fogalmi körében értelmezi újra ezeket a közönséges eszközöket. Gyakran felbontja a meglévő szerkezeteket, és új kapcsolódási pontokat keres az eredetileg össze nem tartozó elemek között, ezzel pedig az ismerősség és az idegenség között kelt esztétikai feszültséget.

A csukló köré gombostűket fonó Süni Fánk érzéki minőségét például az alapanyag látszólagos alkalmatlansága és a tárgy ergonómiai illeszkedése közötti ellentét határozza meg. A Púder Bross szerkezeti egységbe foglalja a műanyag tégelyt és a parafadugót. A Gyémánt Kefe merőben eltérő stílusú elemeket kombinál, amelyek az ékszerben mégis organikusan illeszkednek egymáshoz. Harsány Patrícia ezeknél az ékszereknél a kortárs művészetből jól ismert appropriáció gyakorlatával él. Tárgyi közhelyeket sajátít ki és fogalmaz át a saját logikája szerint. A Re_Object egyes darabjainál az appropriáció mellett ugyanolyan hangsúlyos módszerként jelenik meg a mennyiségi halmozás. Különösen látványos ez az Adathordozó című ékszernél, ami használt CD-k nyakba akasztható fűzéreként hívja fel magára a figyelmet.     

A Re_Object közvetlen előzménye a tervező korábbi Quarantine Jewellery designkísérlete, ami a 2020-21-es világjárvány bezártsággal teli időszakát örökítette meg egy vizuális tárgynapló formájában – a projekt keretében száz napon át újabb és újabb tárgyakat vont be az ékszertervezés konceptuális terébe. A mostani kollekció ezt a módszert viszi tovább, és radikálisan szakít az ékszerekhez társított anyaghasználati konvenciókkal.

Harsány Patrícia személyes utat keres a művészet és a design közötti termékeny sávban; munkája így leginkább a kritikai design összefüggésrendszerében értelmezhető. A Re_Object nemcsak az ékszer fogalmi kereteit feszegeti, de a túltermelés válságára is reagál. A gyártói újdonság helyett a már létrehozott és rendelkezésre álló kreatív újrakombinálása a 21. században olyan érvényes tervezői stratégiát jelent, amivel a designoktatásnak is egyre tudatosabban számolnia kell.

// /

A diplomamunka a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem ékszertervezés és fémművesség MA szakán készült. Harsány Patrícia témavezetője Ádám Krisztián, konzulense Dezső Renáta, szakdolgozati konzulense Kapitány Ágnes, Kapitány Gábor voltak. 

A fotókat Szentesi Imre Balázs készítette.

A Quarantine Jewellery-vel kapcsolatban ajánljuk Viski Noémi szövegét: 📎

Szerző: Schneider Ákos